بسم الله الرحمن الرحیم

متنی کـه در ادامـه آمده است، کلام رهبری فصل الخطاب مدیران در اقتصاد مقاومتی باشد حربه دشمنان را در بحث اقتصادی خنثی می کنیم مشروح بیـانات امام درون دیدار 19 آبان ماه 95 درون جمع مسئولان جبهه فرهنگی انقلاب است. کلام رهبری فصل الخطاب مدیران در اقتصاد مقاومتی باشد حربه دشمنان را در بحث اقتصادی خنثی می کنیم این متن ، از حیث لفظی، بیش از 90 درصد، با آن چه بیـان شد، مطابقت دارد و از حیث مفهومـی و محتوایی تقریبا 100 درصد، همان است. کلام رهبری فصل الخطاب مدیران در اقتصاد مقاومتی باشد حربه دشمنان را در بحث اقتصادی خنثی می کنیم کـه فرمودند. این متن را بیش از 30 نفر از حاضران خوانده اند و بیش از 15 نفر درون اصلاح آن دخیل بوده اند و مابقی تایید کرده اند.

 

 

مشروح دیدار حضرت امام خامنـه ای در جمع مسئولان جبهه فرهنگی انقلاب

بسم الله الرحمن الرحیم  الحمد لله رب العالمـین

تشکر مـی کنم، الحمد لله جلسه بسیـار خوبی است، و تجدید عهد و تجدید یـادی است. خیلی خرسند شدیم.

گزارش های گویـا، مبسوط و پر مغزی بود. گزارش هایی پیش از این هم بـه ما رسیده بود. این ها حکایت از تلاش و جدیت فراوان دارد و نشان از هوشمندی و آینده نگری است.

الحمدلله بالاخره جمعی پیدا شدند کـه بدانند کشورشان چیست و بفهمند کـه ظرفیت کشور چیست؟ بـه بعضی ها مـیگویم ولی باور نمـی کنند. شما حقیقت ظرفیت های کشور را باور کردید، لمس کردید و به نمایش درآوردید و به بهره برداری رساندید.

الحمد لله همدلی و همزبانی مـیان ما هست. آنچه درون دل من بود شما بیـان کردید.

ربط دل من و دل تو ربط عاشقی است***این جا سخن ز مـهتر و کهتر نمـی رود

مرحوم آقای خوشوقت داستانی را نقل مـی د کـه عارفی درون مکاشفه دیده بود کـه سکوی بلندی را کـه جوانانی مـی آمدند و جست مـی زدند بالای آن سکوی بلند اما هر آن فرد هر چه تلاش کرد کـه شبیـه آن ها جست بزند نمـی توانست. بعد فهمـیده بود کـه چون پیر شده نمـی تواند. درون سلوک و شـهود رؤیت جمال الهی هم همـین است. جوان آمادگی اش بیشتر است.

الحمد لله این مفاهیم درون دل شما روییده است. اصرار من بر اینکه آموزش بدهید، بپرورانید و جوان پشت سر جوان بیـاید، به منظور همـین است.

مانند نیروی ذخیره درون جنگ. یک گروه خط مـی شکنند و نیروی ذخیره بعدی مـی آید تصرف مـی کند و ... . جنگ نرم از بابت حضور نیروها مثل جنگ نظامـی هست که یکسره حتما نیروهای تازه نفس و جوان تر جایگزین نیروهای قدیمـی تر و جنگ کرده بشوند. لذا جنگ فرهنگی هم مثل جنگ نظامـی است. جنگ فرهنگی هم عینا همـین جور هست با پیچیدگی ها و هوشمندی های خیلی بیشتر. الحمد لله شما راه افتادید و آمدید. ما هم همـین حرف ها را داریم.

تشکر مـی کنم از آقای جعفری؛ ما آقای جعفری را گذاشتیم فرمانده سپاه. برداشت اولیـه آن هست که سپاه، بیشتر حتما کار نظامـی انجام دهد، اما آقای جعفری درون فرماندهی سپاه هم نظامـی گری را انجام دادند هم بـه موازات آن درون فرهنگی گری کار خوبی انجام دادند. بـه پشتوانـه سپاه بود کـه این نیروهای مردمـی جمع شدند. توقعاتی کـه بیـان مـی شود را فورا جذب مـی کنند و انجام مـی دهند.

من از آقای یکتا کـه در راه اندازی این کار خیلی نقش ایفا د و زحمت کشیدند، تشکر مـی کنم. آقای یکتا، الحق از آن دست آدم هایی ست کـه تمام نمـی شود، همـین طور مـی جوشد. ایشان مثل اسب عربی است. اسب عربی خستگی ندارد، که تا وقتی کـه تمام شود و بمـیرد کار مـی کند. من پیش از این درون جمعی خودم را بـه اسب عربی تشبیـه کرده بودم. این آقای یکتا هم اسب اصیل عربی هست که واقعا تمامـی ندارد.

تعریف آقای عبودتیـان را هم کـه در بیناد خاتم هستند را نیز شنیده ام، قبلا هم گزارش هایی داده بودند. از ایشان هم تشکر مـی کنم.

گزارش های بسیـار خوبی بود. هم افق، هم اوج و هم فضای مجازی و هم بنیـاد خاتم. البته گزارش هایی نیز بـه دست من به منظور این جلسه رسیده بود. جمله جالبی درون یکی از این گزارش ها بود. فردی گزارشی به منظور من تهیـه کرده بود گفته بود کـه من معلمم و معلم زیر غلط ها را خط مـی کشد. اما معلم گاهی آینده ای را مـی بیند درون نوجوان کـه نـه پدر مادر او و نـه حتی خود او، این آینده را نمـی بیند. من درون ناصیـه روشن اوج چیزی مـی بینم کـه برجسته هست و پدر و مادر او هم ندیده اند. البته او زیر غلط ها را هم خط کشیده بود.

*****

من با خرج درون این زمـینـه هیچ مشکلی ندارم ولی با این همـه خرج بی حساب و کتاب بنده موافق نیستم؛ چه درون حد کمش و چه درون وسعت زیـادش. خرج با حساب و کتاب و مراقبت. حتما معلوم باشد کـه چه مـی دهیم و چه مـی گیریم؟ بیت المال هست و حتما مراقبت شود.

خب الحمد لله شما جوان هستید و اقتضای جوانی، خیز بلند هست ...

اما مسائلی کـه باید با شما مطرح کنم:

*****

قدر این کار را حتما بدانید کار بسیـار مـهمـی هست و حتما وسیله استمرار آن را فراهم کرد. بعضی از دستگاه های دولتی نـه اینکه نخواهند کمک کنند ولی شرایط شان اجازه نمـی دهد کـه کمک کنند چون مانع های زیـادی سر راهشان هست همـین دیشب مسئول دولتی پیش بنده بود و مـی گفت کـه ما نظامات اقتصادی، انسانی و ... را توانستیم که تا یـه حدی درست کنیم ولی نظام اداری و مدیریتی را نتوانستیم درست کنیم؛ فلذا این دستگاه های دولتی اگر هم بخواهند با این موانع نمـی توانند کمک کنند البته بعضی ها هم کوتاهی مـی کنند.

به هرحال شما حتما این کار را استمرار دهید. کار مـهمـی است. چرا کـه فرمود:

مرید پیر مغانم ز من مرنج ای شیخ***چرا کـه وعده تو کردی و او اجابت کرد

البته منظور من از شیخ این شیوخی نیستند کـه اینجا حضور دارند. من بـه این شیخ ها افتخار مـی کنم. شیخ همان هست که خودتون مـی فهمـید (با خنده ایشان و خنده حضار)

مسأله فرهنگ اصل هست و مثل هواست. همـه آن را تنفس مـی کنیم، چه بخواهیم چه نخواهیم. حتما این هوا را تمـیز نگه داشت. فرهنگ اهمـیت دارد. دشمن درون اول انقلاب بـه این نکته توجه نداشت و با روش سخت با ما برخورد کرد؛

کودتا، جنگ های قومـیتی، جنگ تحمـیلی و محاصره اقتصادی کرد. لکن نـه تنـها اثر نکرد این برخورد سخت، کـه ما رو مستحکم تر کرد. جنگ، ما را منسجم کرد. جنگ، به منظور ما گنج بود. بعد از آن ملتفت شدند کـه راه شکست، کار سخت نیست بلکه کار نرم است، کار فرهنگ است.

چند روز پیش مطلبی مـی خواندم از یکی از نویسندگانشان، نوشته بود بین ایران و آمریکا، یک انقلاب اسلامـی نشسته هست که حتما آن را برداشت. دشمن بـه این فکر افتاده انقلاب اسلامـی را بـه شکل مناسب و به شیوه فرهنگی، از سر راه بردارد که تا بتواند جمـهوری اسلامـی را بـه آمریکا نزدیک کند. محال عقلی هم نیست. ممکن هست اتفاق بیـافتد. لذا تهاجم فرهنگی و شبیخون فرهنگی شروع شد. ما این را بیـان کردیم ولی اول بعضی ها قبول نداشتند. حتی درون صحبت های خود درون تلویزیون آن را رد د، من هم داشتم آن برنامـه را از تلوزیون مـی دیدم. لکن بـه تدریج این قضیـه خودش را تفهیم کرد. آتش بار دشمن بـه ستون های اصلی و مراکز اصلی فرهنگی ما حرکت کرد. بـه خصوص با فناوری های جدید مثل ، اینترنت و ... دشمن این شبیخون و تهاجم فرهنگی را بیشتر کرد و واقعا هم دارد مجاهدت مـی کند به منظور نابودی انقلاب اسلامـی.

اعتقاد قطعی و عینی من این هست که ما درون حوزه فرهنگ، از لحاظ فرهنگی، اوضاع فرهنگی ما از حیث کیفیت و کمـیت بهتر است. کیفیت کـه قطعا بهتر از قبل هست کمـیت هم احتمالا و با برآورد بنده و به نسبت جمعیت بیشتر است.

شما غالبا جوانید یـا درون دهه شصت نبودید و یـا اگر بودید یـادتان نمـی آید. درون زمان جنگ خیلی ها بودند کـه اصلا کاری بـه جنگ و این مسائل نداشتند لکن الان این طور نیست. درون زمان جنگ چقدر خانواده ها بودند کـه نگاه بـه جنگ هم ند.

ما همـیشـهانی را مـی گوییم کـه رفته اند. چقدر افرادِ ضد جنگ بودند. کتابی هست درباره نامـه های یک آقای دکتر ایرانی درون آمریکا، کـه من ایشان را بـه خوبی مـی شناسم، بـه او مراجعه کرده بودم، با رفیق تهرانی اش، کـه بنده ایشان را هم مـی شناسم. مفصل هست و درباره موضوعات متعدد آن زمان، با هم درون نامـه ها، سخن مـی گویند و از تهران و ایران گزارش مـی دهد اما یک کلمـه هم درباره جنگ و بمباران تهران و ... درون آن نیست. مگر مـی شود آدم برایش همـه مسائل یک شـهر و کشور مـهم باشد اما جنگ کشور و ملتش و بمباران شـهرش، برایش مـهم نباشد. من درون حاشیـه آن کتاب نوشتم. این عبرت است. درون آن زمان، درون آتشفشان حوادث جنگ، عده ای بی اعتنا بـه این حادثه، عظیم زندگی خودشان را مـی د. سفر خارجی خودشان را مـی رفتند. مقاله خودشان را مـی نوشتند و شعر خودشان را مـی گفتند. غافل ماندند از این واقعه. الان هم عجیب نیست کـه عده ای بـه انقلاب و تهاجم فرهنگی بی توجهی مـی کنند.

اما تفکر انقلاب، رشد پیدا کرده است. کمـیت و کیفیت کار فرهنگی هم ارتقاء پیدا کرده و محصولات فرهنگی ما درون خارج از مرزها مورد اقبال قرار گرفته اند. لبنان، مصر، ترکیـه، عراق و ...، درون این ها محصولات انقلابی پیش مـی رود.

«کن» نباید به منظور ما ملاک باشد. چون آنجا سیـاست بازی خودشان را دارند. ملاک این هست که درون محیط های نفوذ پذیر فکری و عاطفی، کدام فیلم دارد کار مـی کند؟ ما حتما با جاهایی کار داشته باشیم کـه با محصولات ما ارتباط عاطفی و احساسی پیدا مـی کنند مثل مصر کـه شنیدم یکی از این فیلم ها را دیده اند و به آن هدیـه ای هم داده اند.

دشمن هم البته ناشی گری مـی کند درون قضیـه این تهاجم ها کـه ما ان شاء الله از آن استفاده خواهیم کرد.

*****

عمده نظر و هدف شما حتما این باشد کـه چتر گفتمان انقلابی را درون کشور باز کنید. هستندانی کـه از تفکر انقلابی، اسم انقلابی و شاخصه های انقلابی خوششان نمـی آید. مـی خواهند جمعش کنند. شاخصه هایی مثل عدالت اجتماعی، استکبارستیزی، محرومـیت زدایی، خدمات اجتماعی و ... . آن شاخصه ها و اصولی کـه امام فرمود.

خیلی ها هستند کـه برعاین عمل مـی کنند. درون کشور هستندانی از این قبیل کـه معتقدند کشور را حتما بکشانیم بـه سمت غرب درون پیشرفت. با این منطق کـه پیشرفت کنیم. لکن حواسشان نیست کـه این پیوستن یعنی تبعیت و دنباله روی از غرب. منطقشان هم این هست که پیشرفت بدون این نمـی شود. نمـی گویند و توضیح هم نمـی دهند کـه کشور کـه چند دهه این راه را رفته است، بـه کجا رسیده است؟! بعد از مشروطه و اتفاقا آن موقع حرف هم این بود کـه سرتاپا غربی بشویم کـه یکی از آنـها کشف حجاب و برداشتن عمامـه از سر روحانیون بود و... کارهای پنـهانی گسترده ای انجام شد، مانند ترویج فلسفه های غرب درون ایران کـه عادی صورت نگرفته است. ترجمـه ها با حساب و کتاب بوده است. درون آن 50-60 سال درون عین وابستگی چه پیشرفتی د؟ ما درون آن دوره ها چه پیشرفتی کردیم؟ ملت های دیگر کـه غربی اند چطور؟ آنـها چه پیشرفتی د؟ مصر کـه از زمان بعد از عبدالناصر که تا این قضیـه بیداری اسلامـی 30 و خرده ای سال غربی بود، چه پیشرفتی کرد؟ حالا مقایسه کنید با این 30 و خرده ای سال ایران بعد از انقلاب کـه چه پیشرفتی کرده است. درون مصر، دولت وابسته ، فقر و محرومـیت، قبرستان نشین ها و ... گاهی خودشان این مقایسه کرده اند کـه ما کجاییم و ایران بعد از همـین 30 سال موشک و بـه فضا مـی فرستد ....

وابستگی بـه غرب، ضد پیشرفت هست و این یک ادعای منطقی هست و رجزخوانی نیست، استدلال دارد. حالا درون این جلسه جایش نیست. لازم باشد 3 ساعت مـی توان به منظور آن استدلال آورد.

آنـها مـی خواهند گفتمان انقلابی را محو کنند و ما حتما در دل ها نفوذ کنیم و باید کارهایمان را ارزیـابی کنیم که چقدر دل ها را جذب کرده ایم؟ نسل جوان روایت دارند. شما روایت دارید. اما ما درایت داریم. ما دیده ایم. البته جوان های الان از حقایق اطلاع دقیقی ندارند و ندیدند. نـه از قبل انقلاب و خون دل ها درون نـهضت اسلامـی اطلاع دارند و نـه زمان جنگ را دیده اند و اطلاع دقیقی دارند ...

از کار های اساسی، تبیین تاریخ انقلاب است. حتما در برنامـه ریزی های شما یک بخشی بـه این اختصاص یـابد.

پهلوی وقتی روی کار آمد، یکی از اولین کارها، خراب چهره قاجار بود. از قاجار چهره بدی بـه نمایش گذاشت (البته چهره قاجار بد بود) و بعد توانست حکومت کند ولی ما این کار را نسبت بـه پهلوی نکردیم، درون حالی کـه چهره پهلوی بـه مراتب زشت تر از قاجار است. کتاب هایی کـه از خاطرات خود این ها نوشته شده، بسیـار تلخ است. درون پشت یکی از کتاب های نوشته شده توسط این ها نوشتم: کلام رهبری فصل الخطاب مدیران در اقتصاد مقاومتی باشد حربه دشمنان را در بحث اقتصادی خنثی می کنیم انقلاب اسلامـی کشور را از یک سقوط نجات داد. از یک خطر بزرگ به منظور کشور.

هم زنش بد بود، هم مردش بد بود، هم علم بد بود، هم محمدرضا بد بود، هم هویدا بد بود، هم فردوست بد بود، هم منصور بد بود و ... همـه چیزشان بد بود. بد دل، بد عقاید، بد اخلاق ... خطرهای بزرگی را به منظور مردم بـه وجود آوردند. جوان ها اطلاع ندارند. درون رفع حیـا و ترویج فساد و انجام فساد، درون فساد مالی، درون فساد اخلاقی و ...

در مسأله دستاوردهای انقلاب ما کم کاری کرده ایم. درست هست که نقاط ضعف داریم ولی نقاط قوت را حتما برای مردم تبیین کرد و نشان داد مثل همـین مسأله زیر ساخت ها کـه واقعا کاری شبیـه بـه معجزه درون زمـینـه زیرساخت ها انجام شده. مبهوت کننده هست در نسبت با قبل از انقلاب. قدرت رقابت با دنیـا درون نانو، هوافضا و ... به منظور کشوری کـه در پایین ترین مراتب علمـی قرار داشت. این خیلی مـهم است. درون زمـینـه خدمات هم همـین طور. خدمات بی نظیری صورت گرفته و چقدر فراوان است. بـه تصویر کشیدن این ها مـهم است. اینـها را حتما گفت و نـه با گفتن زبانی بلکه گفتن هنری لازم دارد. اما درون مقابل سیـاه نمایی فراوان مـی شود.

در مورد صراحت و چگونگی آن هم کـه سوال د حتما بگویم کـه صراحت چیز خوبی است. ولی حتما مراقب بود کـه سیـاه نمایی نشود. چیزی کـه نیست را هست نکنیم و چیزی کـه هست را هم یک کلاغ چهل کلاغ نکنیم. بـه مجرد اتهام، تاثیر درون دل ها دارد و تا بیـاید رفع بشود این اتهام، طول مـی کشد. درون کشور هم متاسفانـه این سیـاه نمایی ها باب شده؛ مثل انتخابات کـه کاندیداها به منظور اینکه رای بیـارند بـه جان نظام مـی افتند و به جای اینکه خودشان را کتک بزنند نظام را مـی زنند؛ مثل دو که تا برادر کـه وقتی با هم دعوایشان مـی شـه بـه جای اینکه خودشان را بزنند، پدرشان را مـی زنند.

*****

براساس گزارش شما کـه امشب فرمودید و چیزهایی کـه قبلا خوانده ام، آن چه درون گزارش ها پر رنگ نبود، گسترش اخلاق و فضایل اخلاقی بود. مسأله اخلاق خیلی کمرنگ بود هم درون خاتم هم درون اوج و هم درون افق و ... . روی این موضوع، سرمایـه گذاری ید. ما حتما مردم را با اخلاق بار بیـاوریم. حتما مردم را از تهمت، غیبت، غفلت، حسادت، بخل، جهل، جبن، بدعهدی، بی وفایی و سایر رذائل اخلاقی دور کنیم. الهی اعوذ بک من الغفله و القسوه و البخل و الجهل و الجبن و ... مسائلی مثل حیـا رو رواج بدهیم. حیـا یکی از فضایل اخلاقی است. دشمن دارد پردۀ حیـا را درون شبکه های ای و رسانـه های مجازی مـی درد و دقیقا دارند بی حیـایی را رواج مـی دهند. حیـا بسیـار مـهم است. اگر ما حیـا را ترویج دهیم جلوی فسادهای هم گرفته مـی شود. بسیـار مـهم است.

*****

تقویت بنیـه معرفت دینی  عمق دادن:

تقویت بنیـه معرفت دینی بسیـار مـهم است. احساسات خوب هست و عواطف خوب هست و تحریک آن هم خوب هست مثل همـین اربعین کـه مردم با عواطفشون و با احساساتشون شرکت مـی کنند. اما احساسات مـی تواند پوچ باشد و باید مبتنی بر مبانی باشد. اما حتما اصول و مبانی رو هم درون اذهان تقویت کرد. بنیـه های فکری خیلی مـهم است. بنیـه های فکری را، معرفت دینی را حتما تقویت کرد. حتما وقت مفصل گذاشته شود.

تاکید بنده بر اندیشـه ورزان دینی به منظور همـین است. جمع اندیشـه ورزان حتما تشکیل بشود؛ کـه البته جمع اندیشـه ورزان دینی مـهیـا شده. این دوستان هم ... صاحبان بیـان گویـا و .... هستند. این حتما 4-5 سال پیش تشکیل مـی شد. آقایـان هم یک سر دارند و هزار سودا. به منظور نقش اندیشـه ورزان دینی درون همـه حوزه ها، چه دینی، چه سازمانی، چه مدیریتی و چه اداری و اجرایی، حتما وقت مفصل گذاشته شود. این آقایـان (اشاره بـه شورای مـی) با همـه ارادتی کـه به ایشان داریم، اشتغالات زیـادی دارند.

این اندیشـه ورزان حتما نقششان مشخص شود. م فرق مـی کند. من دیدم درون ساختار، درون جایی نوشته بود، شورای مـی. یک زمانی بـه امام مـی گفتند کـه م دادیم، امام هم مـی فرمودند کـه شما م دادید و من شنیدم ولی من کار خودم را مـی کنم. مـی یعنی این. نباید نقش مـی داشته باشند بلکه باید پایـه های فکری را بنا نـهند و باید اثرگذار باشند. این هیـات اندیشـه ورز  مجموعه فکری، کار اندیشـه ناب اسلامـی را پیش ببرد.

تعبیر اتاق فکر را بـه کار نبرید. این یک گرته برداری از واژه فرنگی است. واژه برخط را هم درست کنید. شما کـه اهل فرهنگ و جوان هستید، کلمـه بهتری را درست کنید. بـه جای "آنلاین" بگویید "بی درنگ" و به جای "آفلاین" بگویید، "با درنگ". این سلیقه من است. شما چیز بهتری درست کنید. تعبیر های گرته برداری شده را دور کنید.

(در گزارش ها) اشاره شد بـه طرح ولایت. همـین طرح ولایت چیز خوبی بود و باید ادامـه پیدا کند؛ کـه آقای مصباح ادام الله بقائه، هم منبع فکر را داشتند و هم ابزار اجرا را (مانند شاگردان) این تجربه است.

*****

در مورد مخاطب حتما بگویم خلق مخاطب کـه سوال شد بـه معنای کشف مخاطب است. از 80 مـیلیون نفر جمعیت، امروز 70 مـیلیون مخاطب رسانـه اند. کودکان 3-4  ساله هم مخاطب رسانـه شده اند. گاهی درحین بازی، کشفی مـی کند کـه پدر و مادرش هم کشف نکرده اند. افزایش مخاطب مـهم است. فقط آن کـه به ما اعتقاد دارد، مخاطب ما نباشد. نباید مخاطب آشنا و انقلابی و حزب اللهی را فقط جذب کرد بلکه حتما به دنبال جذب مخاطب بیگانـه (به تعبیر رایج یعنی همان قشر خاکستری و حتی قشر سیـاه) باشید.

گر آن بیگانـه هم با ما نشیند آشنا خیزد

*****

من خیلی شماها را دوست دارم. صدق شماها را هم قبول دارم. همـه این گزارش هایی کـه ارائه شد، من بـه صداقت شما ایمان دارم و مطمئنم کـه این کارها انجام شده؛ اما همـه این ها، نشان خروجی نیست. خروجی، بـه کیفیت این گزارش نیست. اصلا سوء ظن ندارم اما این گزارش، نشان از خروجی نیست. بنده مرتب گزارش مـی شنوم، درون این 30 سال. آدم مـیدانی هم هستم. چه پیش از ریـاست جمـهوری کـه کامل درون مـیدان بودم، چه درون زمان ریـاست جمـهوری کـه کمـی کمتر. با بدنـه جامعه هم ارتباط دارم. گزارش های راستی وجود دارد کـه با خروجی تطبیق ندارد. مثلا صدا و سیما بـه ما گزارش مـی دهد کـه در همـه ایران، فیبر نوری کشیده هست و ... اما این دفتر ارتباطات مردمـی ما کـه دنبال همـین چیزها هم هست، بـه ما گزارش مـی دهد کـه از فلان روستا ها نامـه نوشته اند کـه نـه تنـها تصویر نداریم کـه صدا هم نداریم. گزارش راست هست اما با خروجی هم خوانی ندارد.

بروید ببینید خروجی هایتان چگونـه است؟

شماها مـی توانید خروجی ها را با کیفیت کنید. این کـه شما ها مـی توانید را هم از روی احساساتم نمـی گویم بلکه این کاملا مبتنی بر عقلانیت هست . مستند بـه بیـان قطعی الهی است.

نباید زودی بگوییم «لا یکلف الله نفسا الا وسعها». خود این آیـه را هم نباید اینچنین معنی کرد کـه ما وسعش را نداریم. یک معنا و تفسیر رایج از این آیـه آن هست که وقتی انسانی بـه امری مکلف مـی شود، اگر نتواند انجام دهد، مـی گوید لایکلف الله نفسا الا وسعها. چون توان و وسعش را نداریم، تکلیف برداشته شده است. این معنا درست هست اما از این معنا درست تر آن هست که خدا، بـه انسان که تا وسع و توانش نرسد، تکلیف نمـی کند. هنگامـی کـه تکلیفی بر انسان واجب مـی شود، حتما وسع و توانش را دارد. همان قرآن آیـه «لیظهره علی الدین کله»  را هم دارد. بعد معلوم مـی شود چنین وسعتی هست کـه خدا چنین تکلیفی بر شما گذاشته است. خدا بـه وسیله شما این کار را مـی کند. ارائه و گسترش این فکر ناب و دین ناب بر تمام بشریت، بر عهده من و شماست. شما حتما بتوانید این دین و برنامـه را بر تمام بشریت غالب کنید. این اگر وسع ما نبود بـه ما واگذار نمـی کرد. وقتی تکلیف سنگین روی دوش شما هست، وسع شما هم هست. از ما خواسته شده است. من مـیگویم کـه خدا این وسعت را درون شما دیده کـه چنین تکلیفی بر شما گذاشته است.

پس حتما همت کنید. ما درون دورانی هستیم کـه تقیـه نداریم، اسلام قدرت سیـاسی دارد.

اخوان المسلمـین یک زمانی 2 مـیلیون عضو درون سراسر جهان داشت. اما قدرت نداشت. اسلام بی قدرت بود. به منظور همـین بـه اهش نمـی توانست برسد. گاهی با یک کار اطلاعاتی یک دولت و دستگیری عناصر، همـه تشکیلات دچار مشکل مـی شد. نباید اسلام بی قدرت بسازید. دشمنان و غرب و نـهادهای آن طرفی هم، از اسلام بدون قدرت نمـی ترسند.

حمایت هم مـی کنند. باید اسلام با قدرت بسازید. اسلامـی کـه متفکرین دارد، قدرت سیـاسی ، نظامـی و اقتصادی و ... دارد. این اسلام درون دست شماست. تکلیف زیـاد هست و مـی توانید.

همـین کارها کـه الان گزارش دادید، اگر 10 سال پیش گفته مـی شد، انکار مـی شد. اما رفتید و انجام دادید و توانستید. بعد مـی شود و مـی توانید.

مخاطبان را افزایش دهید. مخاطبتان را هم فقط جوان انقلابی نگذارید.

در مسأله کتاب کـه گفتید شمارگان کتاب های انقلابی بالاست. لکن خواندن و مصرف مـهم است. کاری کنید کـه خوانده شود. شما حتما تا مرحله خوانده شدن کتاب برنامـه داشته باشید، خیلی وقت ها کتاب خریده مـی شود ولی درون کتابخانـه مـی ماند و خوانده نمـی شود. شما حتما برای آن هم برنامـه داشته باشید.

اشاره بـه مستند هم شد. توان جذب درون مستند بالاست. مستند جذاب به منظور تقویت فکر مخاطب درست کنید. مستندی کـه جوان هم با واقعیت آشنا شود و هم بتواند مبارزه و مجادله کند.

باید کارهای فرهنگی را بـه کارهای اجتماعی وصل کنید و این کار را انجام دهید.

اردوهای جهادی خیلی قیمت و ارزش دارد. درون اردو ها، رفتار شما بـه طور طبیعی منتقل مـی شود و این باعث رشد درون سطح کشور مـی شود. فرض کنید کـه مثلا 200  گروه جهادی وجود داشته باشد کـه به نقاط مختلف کشور بروند و با رفتارشان بر مردم تاثیر بگذارند. حالا اگر این گروه ها درون فصول مختلف بـه سراسر ایران بروند. تاثیر بسیـار بزرگی خواهد گذاشت.

بحث آسیب های اجتماعی هم خیلی مـهم است. درون این زمـینـه ها، بخشی مـی تواند موضوع کار شما قرار بگیرد.

 

چند روز پیش، درون همـین جا، جلسه آسیب های اجتماعی را داشتیم. جلسه طولانی هم بود. حدود 3 ساعت طول کشید. البته الان جلسه شما بیشتر از 3 ساعت طول کشیده است. بله به منظور شما خوب هست اما ما معمولا ساعت 10 خواب هستیم. الان کـه شام هم نخورده ایم و باید شام هم بخوریم و بعد بخوابیم.

دفتر ما و وزارت کشور درون این موضوع خیلی فعال شده اند. وزارت کشور گزارش ها و رصد های مختلفی را درون این زمـینـه انجام مـی دهد. یکی از این گزارش ها درباره «قلعه گنج» بود. از نقاط محروم جنوب کشور. یکی از سازمان ها گزارشی مـی داد از فعالیت هایی کـه در آن جا انجام شده است. مـی تواند این فعالیت، موضوع یک مستند باشد. فعالیتی کـه آن جا انجام شده، الگویی ست به منظور اقتصاد مقاومتی. صندوقی درست کرده اند با پول خودشان، همان مبلغ اندک مردم محروم. مبلغ خوبی هم جمع شده هست و کار های مختلفی انجام شده است. این همان چیزی هست که ما درباره حل مشکلات بـه دست مردم گفتیم. مردم وقتی کار دیدند و صداقت دیدند، مـی آیند بـه مـیدان.

*****

در مورد تولیدات سینمایی:

ساختن آدم ها مـهم تر از ساختن فیلم هاست. مثل عرصه اقتصاد، کـه ما گفتیم کـه آن جا کـه محصول مشابه داخلی

وجود دارد، محصول خارجی وارد نکنیم. الحمد لله پول هم درون دستگاه شما کم نیست. اگر پول بـه خارجی و ... دادیم کـه برای ما کار کند و کار ساخت، فایده ندارد. نباید رفت دنبال یک کارگردان کـه کارش خنثی سازی و یـا حتی سیـاه سازی هست و گفت بیـا به منظور ما فیلم بساز و پول خوبی هم بـه او بدهیم (که شنیدم پول خوبی هم مـیدید شما(با خنده ایشان و خنده حضار) او اگر فیلم هم بسازد و خوب هم درون بیـاید و تاثیر هم بگذارد، ما کاری پیش نبردیم درون واقع. طرف نوکر بادمجان است. یک وقت یک سلطانی بهی گفت کـه بادمجان تلخ هست یـا شیرین؟ گفت هر چه شما بفرمایید. من نوکر شما هستم، نوکر بادمجان نیستم.

البته اگر نقشـه داشته باشیم و آن، خنثی ساز و یـا سیـاه ساز را هوشمندانـه بیـاریم کـه آنـها را جذب کنیم وی بـه خیل شما بپیوندد، این خوب هست و مـهم است. بنده نیز درون اوایل انقلاب درون حوزۀ شعر، خودم این کار را مـی کردم. ولی 2-3 فیلم را بگذارید خراب کند که تا بیـاید، سفارش بـه بیگانـه، اصلا خوب نیست. همان نیروی خودی را تقویت کنید. درون سطح با کیفیت.

کارهای شما از لحاظ کمـی و کیفی حتما بر سینما تاثیر بگذارد. سینمای کشور وضع خوبی ندارد (من خودم از پارسال دوست داشتم کـه یک کار و جریـانی را درون سینما شروع کنم و نکاتی را بـه تفصیل بیـان کنم، کـه متاسفانـه بـه دلیل سرشلوغی خودم از باب مسائل سیـاسی و ... وقت نکردم این کار را انجام دهم) لکن شماها حتما بر سینما غلبه کنید. کمـی و کیفی.

همتتان رو درون ساخت فیلم بالا ببرید. همت کنید سالی 20 فیلم با کیفیت بسازید. اگر همت کنید مـی توانید «لایکلف الله نفسا الا وسعها» (آقای احسان حسنی: خیلی سخت هست ( سخت هست بله. اما این دستی کـه شما دارید، یک توانی دارد. اگر با آن ضربه ای بهی بزنید یک مقدار دردش مـی گیرد. ولی اگر چند ماه ورزش جودو انجام دهید. جودو درست است؟ کاراته؟ کاراته مثلا کار کنید، با همان دست بهی بزنید، دستش مـی شکند. بدن خام بود. این استعداد درش هست. یک زمانی من این ژیمناستیک کار ها را مـی دیدم. انعطاف بدن آن ها، عجیب است. این بدن ما مـی تواند با تمرین آن حرکات عجیب را انجام دهد. این استعداد درون بدن هست. این استعداد درون شما هست و مـی توانید. ما خیلی بـه شما اعتقاد داریم.

با صدا و سیما و حوزه هنری هر چه مـی توانید تعامل و همکاری کنید.

همـین افق رو شما سه سال پیش گفتید. سال 92 من خودم باورم نمـی آمد کـه بشود، ولی دیدیم کـه شد ( هرچند کـه چند ماه مردم را سر کار گذاشتید و هروقت مـی زدیم افق، فقط خط و خطوط نشان مـی داد؛ با خنده حضار)

به آقای عسگری کمک کنید هر چه مـی توانید. این آقای عسگری، آدم خوب و کارآمد و پر تلاشی ست. نگذارید

مدیریت سازمان، دو شقه شود.

*****

فضای مجازی:

فضای مجازی حقیقتا قتلگاه جوانان و نوجوانان ما شده است. الان یک منطقه عظیمـی از این فضا درون اختیـار دشمن هست و هر کار مـی خواهد مـی کند و انواع ضربه ها را بـه ما مـی زند. شما هم البته کار کردید و خوب کار شده، لکن کافی نیست.

ابتکار نیـاز است. حتما کاری کنید کـه دشمن را از فضای مجازی برانید. هدف را این بگذارید کـه دشمن را بتازانید و پس بزنید. بخشی از آن بر مـی گردد بـه کار قانونی و جلوگیری قانونی و ... . لازمـه اش آن هست که توان ها را خیلی فعال کنید. بـه یک تحول هوشمندانـه نیـازمندیم.

در اینجا هم احتیـاج هست به تشکیل هیـات های اندیشـه ورز قوی و موثر کـه بیـایند راهکار بدهند. و داریم درون جوانان،انی کـه مثل شما فعال هستند و مطلعند. متعدد هم هستند. افرادی هستند جوان، علاقه مند، مسلط بر فضای مجازی، معتقد و ... . داریم از این دسته آدم ها کـه من تعدادیشان را خودم دیده ام. مثلا همـین آقای دکتر انتظاری کـه هم مسلط فنی و رو بـه راه و خوب است. سپاه هم حتما از ایشان حمایت کند.

باید یک شبکه پیـام رسان وسیع با ظرفیت 20 مـیلیونی ایجاد کنید با تمام جذابیت هایی کـه شبکه های آنطرفی دارند. حتما کاری کنید کـه مردم دیگر نیـازی بـه تلگرام نداشته باشند. همت را بر این بگذارید.

از من سوال مـی شود کـه به شبکه های اجتماعی و مجازی خارجی کنونی کـه متعلق بـه دشمن است، وارد بشویم یـا نـه؟ بـه نظر ما ورود هوشمندانـه، خوب هست ولی افرادی بروند و کار دسته جمعی کنند و بنیـه داشته باشند؛ کـه خودشان غرق نشوند و مثال آن غلام و نشود.

غلامـی کـه ی آرد***ی آمد و غلام ببرد

ورود تهاجمـی لازم هست و گرفتن مـیدان از دست دشمن. اثر گذار و تهاجمـی باشید نـه اثر پذیر.

*****

یک نکته اساسی دارم و نسبت بـه آن دغدغه دارم:

قرار ما از اول این بود کـه یک جبهه مردمـی تشکیل بدهیم. این نباید فراموش شود (احسنت برخی از حضار). این به منظور من خیلی دغدغه هست و از اول این را با هم عهد کردیم. قرار ما بر این نبود کـه چند سازمان درون بین سازمان های موجود تأسیس کنیم. این قرار ما نیست. نباید سازمان تاسیس کنیم. این سازمان ها حتما ستادی بشوند که تا اراده و توان مردم را به منظور دفاع از انقلاب بـه مـیدان بیـایند.

باید حواسمان باشد به تدریج بـه یک شیء متحجر، بسته و منقطع از مردم تبدیل نشویم. بـه شدت مراقب باشید. بـه ویژه درون مجموعه خاتم الاوصیـاء.

این رقم هایی کـه از فعالیت های مردمـی و فرهنگی درون کشور درون گزارش ها بود، عددهای افسانـه ای بود. چند هزار هیـات و موسسه و ... . این ها فعال باشند و فعال بمانند. که تا جبهه محسوب شوند.

*****

مجموعه هیـات فکری دینی کـه تشکیل شده، نباید ویترینی باشد و باید به منظور کل این مجموعه ها قابل اتکا باشد و کار کنند.

جهت گیری کلی فکری هم حتما فرامـین حضرت امام و خط امام و نظرات امام باشد. کار اجتهادی ست. ممکن هست اختلافی هم وجود داشته باشد. اختلاف ها درون امور حاشیـه ای و فرعی و نیمـه فرعی هم خیلی مـهم نیست. این ها حل شدنی است. فصل الخطاب و حل را بگذارید اصول امام و خط امام و انقلاب و اینـها.

باید این مجموعه فکری و روحانی یک مدیریت مقبول هم بین خودشان درست کنند. تجربه ای کـه ما داریم، مجموعه هایی کـه رییس ندارند، مدیر ندارند، پیشرفتشان کمتر از آن هایی ست کـه رئیس و مدیر دارند.

*****

نکته ای را بـه من گفته اند کـه ان شالله اینطور نیست. آن این هست که این مجموعه ها هیچ ارتباطی با هم ندارند.

مجموعه ها با هم، هم افزایی ندارند. ان شاء الله واقعیت ندارد. کـه این اصلا خوب نیست و اگر اینطور هست و واقعیت دارد، حتما سریعا آنرا علاج کنید. هر چه سریع تر ترمـیم شود. باید کار قرارگاهی باشد. قرار گاه اصطلاح خوبی است. درون زمان جنگ، مثلا قرار گاه کربلا وجود داشت کـه ایشان هم(آقای جعفری) درون آن جا بودند. این قرارگاه از هر لشگر و تیپ، چند واحد نیرو مـی گرفتند و آن نیروها، تحت فرماندهی قرار گاه بودند. هر چند کـه از حیث پشتیبانی زیر نظر لشگر و تیپ خودشان بودند. هماهنگی واحد ها زیر نظر قرار گاه است. هماهنگی وجود داشته باشد. راهش چیست؟ بـه عهده شماست.

*****

مراقب باشید نیروهای خوبی کـه جذب کردید و تربیت کردید از دست نروند. گاهی یک امر کوچک، شبهه ای، برخورد نامناسب و یک مسأله کوچک کاری مـی کند کـه نیروها دفع بشوند و حتی از انقلاب فاصله بگیرند. مراقب باشید کـه این مسائل، نیروها را از چتر انقلاب خارج نکند. به منظور این واژه کادر سازی هم حتما فکری کرد و واژه بهتری جایگزین کرد.

*****

مسأله بانوان هم بسیـار مـهم است. من درون گزارش های تصویری، بعضاً حضور بانوان را دیدم ولی حتما برای بانوان خبره و جوان کار کرد. مجموعه ها، زنان جوان را جمع کنند. ان جوان خیلی خوبی داریم. استعداد های خوبی بینشان هست. مثلا همـین کتاب های خوبی کـه نگاشته شده است. نویسندگان خانمِ خوب و با استعدادی دارند. قلمشان خوب است.

*****

سخن آخر: کارها را به منظور خدا ید که تا خدا بـه شما توفیق بدهد. اثر کار نیز گسترش مـی یـابد. نیت، حتما الهی باشد. هر چه مـی توانید اخلاص را افزایش دهید.

والسلام علیکم و رحمـه الله و برکاته




[امام :: سراج - seraj8.blog.ir کلام رهبری فصل الخطاب مدیران در اقتصاد مقاومتی باشد حربه دشمنان را در بحث اقتصادی خنثی می کنیم]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Wed, 11 Jul 2018 17:02:00 +0000